Autentyczny wizerunek marki – jak go stworzyć? Cz. 1: fundament

autentyczny wizerunek marki, styl marki, branding, jak zrobić logo - kobieca strona biznesu

Udostępnij:

Share on whatsapp
Share on facebook
Share on pinterest
Share on linkedin

Są takie biznesy, na które patrzysz i wiesz, że zostały stworzone właśnie dla Ciebie. Zachwycają Cię od pierwszego wejrzenia i po prostu czujesz siłę ich przyciągania. Wiesz co za tym stoi? Autentyczny wizerunek marki – przemyślany, staranny, spójny. Ty również możesz ubrać swoją markę tak, by hipnotyzowała klientów, a dziś opowiem Ci, od czego zacząć. Bo wcale nie od robienia logo!

Branding, czyli właśnie wizualne elementy marki, jest sposobem komunikacji. Pozwala nam na emocjonalnym poziomie przekazać, jakie wartości reprezentuje nasza marka, w jaki sposób (a nawet z kim) pracuje i tworzyć kompletne doświadczenie odbiorcy. Bo musimy pamiętać, że odpowiednio dobrane kolory, fonty, zdjęcia czy grafiki trafiają nie tylko do naszego zmysłu wzroku – wyzwalają też konkretne uczucia i skojarzenia, a naszą rolą jest to odpowiednio wykorzystać.

Autentyczny wizerunek marki – jak go stworzyć?

Jednak zanim otworzymy Photoshopa czy Canvę i zaczniemy projektować logo lub posty do mediów społecznościowych, warto poświęcić trochę czasu na stworzenie własnej strategii wizerunkowej. To wcale nie musi być trudne, a daje ogromne korzyści – nam i naszym odbiorcom.

Gdy stworzymy autentyczny, spójny wizerunek, to z większą łatwością przyjdzie nam robienie czegokolwiek graficznego w naszej marce: od wspomnianych postów do social mediów przez stronę internetową po oferty, ebooki czy nawet opakowania produktów. Łatwiej też będziemy budować rozpoznawalność, zaufanie i komunikować wartość naszej oferty. Łatwiej wyróżnimy się wśród konkurencji.

Z drugiej strony również osobom, które na Ciebie trafią, będzie łatwiej już na pierwszy rzut oka dostrzec i zrozumieć charakter marki. Szybciej poczują, czy jesteś dla nich odpowiednim wyborem dla i czy potrafisz dostarczyć im korzyści, jakich oczekują.

autentyczny wizerunek marki, styl marki, branding, jak zrobić logo - kobieca strona biznesu5 cech dobrego wizerunku marki

Wizerunek marki jest elementem opowieści, do uczestnictwa w której zapraszamy naszych odbiorców. Dlatego nie powinien być wyrwany z kontekstu – jego rolą jest uzupełniać wartość, jaką oferujemy. Dobry branding wspiera biznes. Dobry, czyli:

  • strategiczny,
  • odpowiadający na oczekiwania użytkowników,
  • spójny,
  • autentyczny,
  • ekscytujący dla Ciebie jako twórczyni marki.

Takiego efektu nie osiąga się na chybił-trafił. Ślepe naśladowanie innych albo chaotyczne przerzucanie elementów w tej nieszczęsnej Canvie nigdy nie zrobią efektu wow – dobra wiadomość jest jednak taka, że wcale nie musisz być grafikiem ani grafikowi płacić. Dlatego w tym artykule skupimy się na strategicznym aspekcie wizerunku i obiecuję Ci, że jak to ogarniesz, to cała reszta pójdzie z górki.

Mam więc nadzieję, że już zakasałaś rękawy i jesteś gotowa wylać fundament pod swój branding! Zrobimy to w 3 krokach.

Krok 1: Pokaż emocje

Cała warstwa wizualna Twojej marki powinna wynikać z tego, CO masz do zaoferowania. Jeśli pokażesz swoim klientom jak poczują się, gdy skorzystają z Twojego produktu lub usługi, to rozbudzisz w nich prawdziwą potrzebę współpracy właśnie z Tobą.

Dlatego pierwszym krokiem jest zrozumienie swojego odbiorcy i rozpoznanie jego marzeń oraz problemów. Dopiero wtedy możesz w przejrzysty sposób określić, w jaki sposób Twoja marka może mu pomóc. No dobrze, ale jak przekłada się to na wizerunek? Już tłumaczę.

Jeśli wiesz, że Twoi klienci zmagają się na przykład z brakiem czasu na realizowanie swoich pasji, to zastanów się teraz, jak się z tym czują? Pewnie są w ciągłym pośpiechu, pobudzeni i przebodźcowani,  toną w chaosie. Marzą o rozwiązaniu, które wniesie w ich życie ład i porządek, poczucie spokoju. Ulgę, że już nie muszą pędzić. Może wyobrażają sobie, że kiedy wreszcie znajdą ten bezcenny czas, to usiądą pod kocem z książką w ręku albo wybiorą się w piękną podróż.

Tak właśnie chcesz, aby się poczuli dzięki Twojej marce – jakby ich cel już został osiągnięty. Wspomniane poczucie spokoju osiągniesz więc na przykład poprzez stosowanie pastelowych, chłodnych barw, dużej ilości tzw. white space, czyli pustej przestrzeni, wywarzonego tonu wypowiedzi.

Pokaż klientom, że Twoja marka jest rozwiązaniem ich problemów. Dopiero potem im o tym opowiedz.

Ćwiczenie: Opisz emocje, które odczuwają Twoi klienci w związku z danym problemem lub potrzebą. A potem odpowiedz sobie jak chcesz, żeby się poczuli dzięki współpracy z Tobą? Zrób listę przymiotników i skojarzeń.

Krok 2: Pokaż wartości

Biznesy są tworzone przez ludzi, a każdy człowiek jest inny. Każdy z nas ma inne doświadczenia, przekonania i wartości, które wnosi do swojej pracy. Jeśli chcesz wyróżnić się na tle konkurencji, nie musisz więc szukać na to jakichś magicznych sposobów – masz już wszystko, czego potrzebujesz. Pozostaje pytanie, jak przekażesz to innym?

Tutaj na scenę wkraczają wartości Twojej marki. To one są prawdziwym fundamentem tego, co i jak robisz. Bez nich Twój biznes nie byłby Twój, powinny więc znaleźć odzwierciedlenie w jego wizerunku.

Jeżeli na przykład bardzo ważne są dla Ciebie pasja, energia, elastyczność w działaniu i nieszablonowość, to możesz to wyrazić poprzez żywe, nasycone barwy, zdjęcia o dużym kontraście, nowoczesne, a nawet lekko frywolne fonty i luźny, bezpośredni język.

Jeśli natomiast do swojej pracy podchodzisz przede wszystkim z troską o klienta, jesteś jego opiekunką, która z sercem na dłoni i 200-procentowym zaangażowaniem rozwiąże każdy problem, to… te żywe kolory i zabawne czcionki już nie pasują, prawda? Wybierzesz raczej ciepłe odcienie brązu czy różu, miękkie kształty, komunikaty nasycone empatią po brzegi.

Widzisz różnicę? Wartości czynią Twoją markę wyjątkową i przyciągają dokładnie takich klientów, jakim najbardziej chcesz służyć. Gdy komunikujesz je w wizualny sposób, pozwalasz odbiorcom poczuć swój styl pracy oraz zdecydować, czy jesteś dla nich odpowiednim wyborem.

Ćwiczenie: Przeanalizuj swój fundament. Dlaczego robisz to, co robisz? W jaki sposób pracujesz? Kiedy jesteś najbardziej zadowolona z efektów swoich działań i co kochają w Tobie klienci? Na podstawie tych odpowiedzi określ 3 kluczowe wartości marki.

Krok 3: Pokaż osobowość

Wiesz, kiedy odbiorcy zaczynają czuć prawdziwą, emocjonalną więź z marką? Gdy odnajdują w niej siebie. Jeśli dostrzegają w marce cechy osobowości, które sami mają – lub chcą mieć – automatycznie tworzy się nić sympatii.

Dlatego nie bój się nadać swojej marce ludzkich cech. To nie znaczy, że musisz świecić przysłowiową gębą – wizerunek Twojego biznesu sam w sobie może przemycać sporo informacji o jego charakterze. Konsekwentnie wykorzystywane w elementach brandingu cechy, oprócz tego, że pozwolą klientom utożsamić się z marką, doskonale wpłyną też na jej rozpoznawalność.

A czym różnią się wartości marki od jej cech osobowości? Wartości są związane z pewnym etosem pracy i określają Twój standard działania, trochę taki „moralny kręgosłup” biznesu. Cechy osobowości mówią o sposobie, w jaki się komunikujesz. To pojęcia, które wzajemnie się uzupełniają. I znów śpieszę z przykładem, by Ci to rozjaśnić.

Marka może być pogodna i radosna lub poważna i formalna. Może być gadatliwa albo oszczędna w słowach. Przystępna albo ekskluzywna. Nonszalancka albo elegancka. Subtelna albo dosadna. W każdym przypadku skorzysta z innego stylu graficznego. Wszystko zależy od tego, co Tobie przychodzi naturalnie i czego oczekują Twoi odbiorcy.

Wyrażenie charakteru marki poprzez jej wizerunek stawia kropkę nad i – tworzy kompletne, autentyczne, spójne doświadczenie dla jej klientów.

Ćwiczenie: Kim byłaby Twoja marka, gdyby była człowiekiem? Zrób listę cech osobowości swojej marki.

Co dalej?

Mam nadzieję, że już po przeczytaniu tego artykułu wiesz i czujesz, jak ważny jest autentyczny wizerunek marki. Powinnaś mieć też sporo notatek dotyczących fundamentów Twojej własnej marki – skojarzeń i określeń opisujących jej emocjonalny przekaz, wartości oraz osobowość.

Najtrudniejszy etap pracy za Tobą! W kolejnej części tego cyklu opowiem Ci, jak to wszystko wykorzystać do stworzenia tablicy inspiracji albo, jeśli wolisz, moodboardu, który pomoże Ci przełożyć piękne słowa na język grafiki. A jeśli czujesz, że chciałabyś pogrzebać głębiej w bebechach swojej marki, odkryć jej misję i wizję, zbudować unikalną obietnicę dla swoich klientów, to zapraszam Cię do ćwiczeń z workbookiem “Stwórz strategię kobiecej marki”, który do 3 listopada jest dostępny w przedsprzedaży.

Udostępnij:

Share on whatsapp
WhatsApp
Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn
Poznajmy się!

Cześć! Nazywam się Karolina Kołodziejczyk i pomagam kobietom budować marki, z których będą dumne. Uczę je, jak stworzyć (i wdrożyć!) taką strategię marki i komunikacji, która będzie spójna z nimi i skuteczna.

Zamów workbook "Stwórz strategię kobiecej marki"