5 rodzajów treści, które budują zaangażowanie w mediach społecznościowych

jak budować zaangażowanie w mediach społecznościowych - 5 typów treści - budowanie społeczności - kobieca strona biznesu

Udostępnij:

Share on whatsapp
Share on facebook
Share on pinterest
Share on linkedin

Ile komentarzy zdobył Twój ostatni post na Facebooku czy Instagramie? Jeśli prowadzisz niewielką markę to być może treści, które tworzysz, nie zgarniają jeszcze tysięcy reakcji. Nie ma się co dziwić – konkurencja rośnie w siłę, rosną też wymagania użytkowników, a o zaangażowanie w mediach społecznościowych coraz trudniej. Istnieje jednak kilka rodzajów treści, dzięki którym łatwiej będzie Ci zachęcić Twoich odbiorców do pozostawienia serduszka, komentarza czy udostępniania Twoich postów. Zgadniesz jakie?

„Po co mi lajki, skoro mogę puścić reklamę i od razu sprzedawać?”, zapytasz. No jasne, że możesz, tylko po co? Małe biznesy mają często małe budżety reklamowe, a wykorzystując siłę społeczności, jesteśmy w stanie obniżyć koszt dotarcia do klientów i zbudować ich zaufanie oraz lojalność. Jeśli chcesz być pierwszym wyborem swoich odbiorców, potrzebujesz angażującej marki.

Po co nam zaangażowanie w mediach społecznościowych?

Dla nas – twórców marek – zaangażowanie jest sygnałem, że tworzymy wartościowe treści, odpowiadające na potrzeby odbiorców. To często także znak, że nasi czytelnicy po prostu nas lubią, a sympatia… napędza sprzedaż. Brutalne, ale prawdziwe.

Mając informację zwrotną od odbiorców, możemy też wprowadzać na rynek lepsze produkty i usługi oraz doskonalić swoją komunikację.

Dla algorytmów mediów społecznościowych komentarze i reakcje pod postem czy jego udostępnienia także świadczą o interesujących treściach. A skoro tak – skoro są one ciekawe i przykuwają uwagę – warto pokazać je większej liczbie osób. W ten sposób zaangażowanie napędza zasięgi i powoduje, że nasz post wyświetla się szerszemu gronu odbiorców.

Dla czytelników z kolei zaangażowanie stanowi tzw. społeczny dowód słuszności. Jeśli inni polubili dane zdjęcie, ba! jeśli chciało im się nawet zostawić komentarz to znaczy, że najprawdopodobniej było warto. Im więcej reakcji zbierze więc post, tym chętniej kolejne osoby będą się pod nim angażować.

Jak widzisz, zaangażowanie w mediach społecznościowych pomaga nam po pierwsze budować relację z istniejącymi odbiorcami, a po drugie – docierać do nowych osób potencjalnie zainteresowanych naszą marką. No i jest po prostu bardzo przyjemne! Gdy widzimy, że obcy ludzie poświęcają nam chwilę, chcą z nami rozmawiać czy dzielić się naszymi treściami, czujemy się dowartościowani jako twórcy. A kto tego nie lubi?

Wstęp teoretyczny za nami, pora na dawkę inspiracji. Poznaj 5 rodzajów treści, które budują zaangażowanie w mediach społecznościowych. Jestem ciekawa, które z nich już wykorzystujesz?

Treści rozrywkowe

Posty, które wzbudzają emocje, należą do najbardziej angażujących typów treści w social media. Jeśli potrafisz rozbawić swoich odbiorców, wzruszyć ich lub rozbawić, to możesz liczyć na ich liczne reakcje. Pomyśl tylko o setkach komentarzy pod anegdotkami Janiny Daily, o dziesiątkach tysięcy udostępnień reklam świątecznych Allegro albo setkach tysięcy obserwujących profil Make Life Harder na Instagramie. Treści rozrywkowe mają moc!

W swojej marce możesz wykorzystać na przykład:

    • memy,
    • wirusowe video (najlepiej własne, choć łatwiej powiedzieć niż zrobić),
    • nietypowe święta,
    • żarty i anegdoty,
    • konkursy i rozdania,

by zapewnić odbiorcom dawkę emocji i nieco ich zaangażować.

janina daily, zaangażowanie w mediach społecznościowych, budowanie społeczności - kobieca strona biznesu
Jeśli nie obserwujesz jeszcze Janiny, zerknij na https://www.instagram.com/janina.daily/

Treści inspiracyjne

O inspiracji mówimy wtedy, gdy ktoś lub coś wywiera na nas wpływ czy podsuwa nowe pomysły, rozbudza nasze aspiracje i dążenia, a media społecznościowe wydają się idealnym miejscem do tworzenia właśnie tego typu treści.

Wystarczy spojrzeć na fenomen influencerek lifestylowych, ale nie tylko. Zainspirować może nas ktoś, kto tworzy piękne rzeczy, dzieli się mądrymi słowami, pokazuje swoją pasję albo ma nietypowe, kreatywne podejście do swojej branży. Na przykład Kasia z Worqshop inspiruje do prowadzenia bullet journal, a Kamila Surma – do życia w zgodzie z głosem intuicji. I Ty też możesz inspirować innych. Jak? Poprzez:

  • cytaty,
  • ciekawe fakty,
  • piękne zdjęcia lifestylowe,
  • historie sukcesu (Twoje lub Twoich klientek)
  • przepisy (nie tylko kulinarne).
worqshop, zaangażowanie w mediach społecznościowych, budowanie społeczności - kobieca strona biznesu
Kasię znajdziesz na https://www.instagram.com/worqshop/

Treści edukacyjne

Merytoryczne, napakowane wiedzą posty to ogromna wartość dla odbiorców, którzy chcą rozwijać się w jakiejś dziedzinie. Nam jako twórcom marek pozwalają pokazać, że jesteśmy ekspertami i doskonale znamy się na tym, co robimy, a czytelników edukują w lekkostrawny sposób – jak przystało na media społecznościowe.

Dominika z profilu Socialmedialna przekazuje na swoim Instagramie mnóstwo wiedzy o mediach społecznościowych, Paulina Szczepańska i jej Inspekcje Graficzne to wskazówki dotyczące tworzenia świetnych grafik, a moje własne livy szkoleniowe są określane (to słowa widzek!) jako „merytoryczne mięcho” – wszystko to bez opuszczania Instagrama.

Oto kilka pomysłów, jak Ty sama możesz edukować swoją społeczność. Publikuj:

  • porady i tricki,
  • odpowiedzi na często zadawane pytania,
  • case studies (a po polsku sztywno brzmiące studia przypadków),
  • interesujące statystyki,
  • video szkoleniowe na żywo,
  • posty blogowe – swoje i cudze.
zaangażowanie w mediach społecznościowych, budowanie społeczności - kobieca strona biznesu
Po więcej zapraszam Cię na Instagram Kobiecej Strony Biznesu

Treści konwersacyjne

Są takie wpisy, które wręcz wymuszają na odbiorcy wejście w dyskusję i zaangażowanie się. Przenoszą one środek ciężkości z Ciebie i Twojej marki na Twojego odbiorcę, a jest to o tyle ważne, że… każdy z nas lubi mówić o sobie. Lubimy wyrażać swoje zdanie, czasami wręcz popisywać się – zwłaszcza w Internecie – i to zupełnie naturalne.

Pewnie widziałaś kiedyś posty z dwoma okładkami książki do wyboru (może nawet bardzo do siebie podobnymi), pod którymi odgrywał się prawdziwy karnawał komentarzy. Albo mocno wyrażone opinie i postawy wywołujące burzę (patrz: Ania Maluje o chodzeniu bez stanika). Takie treści tworzą przestrzeń, by wejść w konwersację.

Taki efekt możesz osiągnąć poprzez:

  • zamknięte i otwarte, krótkie pytania,
  • kontrowersyjne, odważne opinie,
  • zabawy w stylu „Uzupełnij brakujące słowo” (po angielsku brzmi to mniej koślawo: fill in the blanks” czy „Znajdź idealny podpis do tego zdjęcia”,
  • prośbę o poradę lub wybór,
  • ankiety.
ania maluje, zaangażowanie w mediach społecznościowych, budowanie społeczności - kobieca strona biznesu
Instagram ani to https://www.instagram.com/aniamaluje/

Treści budujące więź

Zawsze powtarzam, że ludzie kupują od innych ludzi i to niezależnie od tego, czy płacą nam pieniędzmi czy też czasem i uwagą. To do ludzi nas ciągnie, ludzi lubimy, z ludźmi się utożsamiamy, dlatego warto pokazać od czasu do czasu właśnie ludzką twarz swojej marki.

Ogromna więź, jaką ze swoimi obserwatorkami nawiązała Ola Budzyńska, czyli Pani Swojego Czasu, jest w dużej mierze zasługą „uczłowieczania” jej marki, podobnie jak w przypadku wspomnianej już Janiny Daily. Relację na poziomie ludzkim możesz zbudować, wykorzystując:

  • zdjęcia zza kulis (pracy, życia, pasji – Ty wybierasz),
  • pokazywanie „work in progress”,
  • własne zdjęcia ze swojej codzienności, na tyle na ile czujesz się komfortowo,
  • treści tworzone przez użytkowników – opinie, komentarze, zdjęcia,
  • wspomnienia o innych osobach: swoich czytelnikach, współpracownikach, mentorach.

Mam nadzieję, że wśród wielu pomysłów na treści w mediach społecznościowych znalazłaś coś – a najlepiej kilka cosiów – dla siebie. Bo nieważne, czy malujesz akwarelami, sprzedajesz świeczki czy uczysz o księgowości, Ty również jesteś w stanie zaangażować odbiorców i zbudować oddaną społeczność, która będzie wspierać Twój biznes.

pani swojego czasu, zaangażowanie w mediach społecznościowych, budowanie społeczności - kobieca strona biznesu
Aktualnie Ola prowadzi nieoficjalny, czyli swój, profil pani Swojego Czasu: https://www.instagram.com/paniswojegoczasu/

10 porad jak budować zaangażowanie w mediach społecznościowych

Na koniec mam dla Ciebie jeszcze kilka dodatkowych wskazówek, jak możesz wzmocnić zaangażowanie w mediach społecznościowych, które prowadzisz.

  1. Odpowiadaj na komentarze, wiadomości prywatne i dziękuj za udostępnienia.
  2. Używaj w swoich postach wezwania do działania – zachęć odbiorców wprost do zostawienia komentarza lub reakcji lub podzielenia się postem.
  3. Jeśli budowanie zaangażowanej społeczności jest aktualnie Twoim najważniejszym celem marketingowym, postaw na aktywne prowadzenie Instagrama (z naciskiem na Instastories) lub grupy na Facebooku – to kanały, które obecnie najmocniej wspierają zaangażowanie.
  4. Dołączaj zdjęcia do każdego posta. O ile na Instagramie to oczywiste, o tyle na Facebooku czy LinkedIn może kusić Cię publikacja gołego tekstu – nie sprzyja to jednak ani widoczności treści, ani zaangażowaniu pod nią.
  5. A skoro przy zdjęciach jesteśmy to pamiętaj, że najbardziej angażują te, na których jest „pierwiastek ludzki” – choćby była to tylko dłoń trzymająca filiżankę kawy.
  6. Zadbaj o to, żeby najważniejsza, najciekawsza, najbardziej intrygująca informacja znalazła się na samej górze posta. W ten sposób zwiększysz prawdopodobieństwo, że Twoi odbiorcy przeczytają całość, a nie przeskrolują dalej.
  7. Stosuj emotikonki (z umiarem) – pomagają wizualnie przełamać treść i są przyjazne w odbiorze, zmniejszając barierę między marką a odbiorcą.
  8. Analizuj swoje statystyki. Dzięki temu będziesz wiedziała, które posty mają największy potencjał i dzięki temu odkryjesz najlepszy dla siebie sposób na wzbudzenie zaangażowania.
  9. Nie pisz wyłącznie o swojej marce. Media społecznościowe nie są słupem ogłoszeniowym, a ludzie nie wchodzą do nich po to, żeby coś kupić. Pamiętaj, by dzielić się tym, co dla Ciebie ważne (czy to w kontekście zawodowym, czy prywatnym) i regularnie wykorzystuj 5 typów treści, które poznałaś w tym ebooku.
  10. Wyrażaj emocje. Nikt nie chce czytać postów pisanych przez robota – jeśli coś Cię ekscytuje, to użyj takich słów czy emotikonek, które zarażą tym entuzjazmem innych. Jeśli coś Cię złości, nie bój się tego pokazać (z zachowaniem klasy i kultury, oczywiście). Wiesz już przecież, że emocje angażują.

Chcesz więcej? Dalej nie wiesz, o czym pisać w social mediach, by angażować swoich odbiorców? Czujesz, że na Twoich profilach coś nie gra, ale nie do końca potrafisz to zidentyfikować? Zapraszam Cię na indywidualną konsultację lub audyt mediów społecznościowych – pomogę Ci lepiej wykorzystać potencjał Twojej marki i zbudować skuteczną komunikację.

jak budować zaangażowanie w mediach społecznościowych - 5 typów treści - pinterest kobieca strona biznesu

Udostępnij:

Share on whatsapp
WhatsApp
Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn
Poznajmy się!

Cześć! Nazywam się Karolina Kołodziejczyk i pomagam kobietom budować marki, z których będą dumne. Uczę je, jak stworzyć (i wdrożyć!) taką strategię marki i komunikacji, która będzie spójna z nimi i skuteczna.

Zamów workbook "Stwórz strategię kobiecej marki"