Zanim zaczniesz pisać blog – 7 pytań o strategię

Jak pisać blog, blogowanie porady, jak zacząć blogować - kobieca strona biznesu, budowanie marki, blog dla kobiet

Jest wiele powodów, dla których warto pisać blog. Pomaga nam pozyskiwać nowych odbiorców i zdobyć lepszą pozycję w wyszukiwarce, wzmacnia wizerunek eksperta, a czasem stanowi też źródło dochodu. Świetne rezultaty biorą się jednak ze świetnej strategii, a o tym często zapominamy. Dlatego zanim zaczniesz pisać blog, koniecznie odpowiedz sobie na tych 7 pytań.

Kiedyś blogowanie było modne. Dzisiaj stało się jednym z fundamentów marketingu w Internecie – duże firmy i małe marki zakładają blogi, regularnie publikują nowe treści i promują je w mediach społecznościowych. Większość z tych platform wcale nie odnosi sukcesu. Nie wspierają biznesu tak, jak miały to robić. Dlaczego?

Bo przeciętny bloger nie ma na swój blog planu ani strategii i zaczyna, mówiąc brzydko, od pupy strony. Chce mieć blog, więc zakłada blog – ale wcale nie zastanawia się ani po co, ani dla kogo, ani nawet jak konkretnie go rozhula. Jeżeli jednak budujesz swoją markę, to takie działanie może Ci nieźle zaszkodzić.

Nastraszyłam Cię? To dobrze! Na szczęście opracowanie strategii dla bloga nie musi być trudne. Ułatwi Ci za to skuteczną promocję w Internecie i pomoże realizować Twoje cele biznesowe. Zanim więc zaczniesz pisać blog, weź notatnik i przepracuj ze mną 7 najważniejszych spraw.

Zanim zaczniesz pisać blog – 7 pytań o strategię

1. Po co zakładasz blog?

Innymi słowy: jaki ma być jego cel? Czy chcesz po prostu dzielić się swoją pasją, czy świadomie zbudować wokół bloga społeczność? Czy ma on pomóc wypozycjonować Twoją stronę firmową w wyszukiwarkach, wspierać sprzedaż produktów poprzez content marketing, a może wzmocnić Twój wizerunek eksperta?

Oczywiście Twój blog może realizować jednocześnie kilka różnych celów, zastanów się jednak, który z nich jest dla Ciebie najważniejszy. Przecież nieco inne treści (i nieco inaczej) będziesz tworzyć, pisząc tylko dla przyjemności, a inne – gdy chcesz na przykład pozyskiwać klientów.

Odpowiedź na pytanie „po co” pomoże Ci prowadzić bloga bardziej strategicznie. Bo jeśli nie wiemy po co, to nie wiemy też ani jak, ani dla kogo… A taki blog długo nie przetrwa. Uwierz mi na słowo – w swoim życiu zakładałam wiele blogów i dopóki nie powstała Kobieca Strona Biznesu, nigdy nie zastanawiałam się nad ich celem. Być może domyślasz się efektów: każdy z nich opuszczałam po kilku miesiącach z poczuciem zmarnowanego czasu i żalem, że nikt nie czyta moich tekstów.

Prawda jest taka, że brak celowości widać bardzo szybko. Przejawia się zarówno w naszych działaniach, które są chaotyczne i niespójne, a często także nieregularne, jak i w odbiorze. Dlatego żeby nie robić falstartu, już teraz określ, po co Ci ten cały blog.

2. O czym będziesz pisać?

Prawdopodobnie myśląc o założeniu bloga, masz już w głowie bardziej lub mniej ogólny pomysł na to, czego będzie dotyczyć. Zachęcam Cię do tego, żeby już na starcie ten obszar stał się bardzo konkretny – inaczej Twój blog szybko może zacząć przypominać śmietnik.

Warto wyznaczyć sobie główną oś, wokół której będziesz tworzyć treści. Nawet jeśli chcesz być blogerką lifestylową, to spróbuj określić jakiś motyw przewodni. Zbyt trudne? W takim przypadku zrób listę wszystkich ogólnych tematów, jakie przychodzą Ci do głowy. Potem wybierz maksymalnie 3 główne kategorie i 2 kategorie pomocnicze – powinnaś uzyskać w ten sposób odpowiednio szeroki zakres tematyczny, a jednocześnie zachować porządek i przejrzystość treści. Unikniesz bałaganu (na blogu i w głowie) i ułatwisz sobie życie. Dasz też poczucie ładu swoim czytelnikom.

3. Kto będzie Cię czytał?

Kim są Twoi potencjalni czytelnicy? Jakie mają problemy, a jakie potrzeby w obszarze, którego będzie dotyczyć Twój blog? Jakich treści szukają w internecie? Czego im brakuje, żeby osiągać swoje cele? Na jakim poziomie „wtajemniczenia” aktualnie się znajdują?

Nieważne, czy piszesz o brushletteringu, psychologii czy o rynku Forex –  na te pytania powinnaś bardzo dobrze znać odpowiedź. Jeśli chcesz, żeby Twój blog był chętnie czytany, musi on oferować odbiorcom konkretną wartość. Muszą mieć powód, żeby na niego wejść (a potem wracać po więcej), dlatego tak istotne jest poznanie ich potrzeb, problemów i marzeń.

Tylko w ten sposób będziesz tworzyć naprawdę pomocne treści, które rzeczywiście komuś służą.

4. Jak pomożesz swoim czytelnikom rozwiązać ich problemy?

Gdy już wiesz, z czym zmagają się Twoi przyszli czytelnicy, pora na konkrety. Jak im pomożesz? O czym możesz napisać, jakie problemy zaadresować i jakie rozwiązania podsunąć, żeby łatwiej było im osiągnąć wymarzone rezultaty?

Zrób listę pytań, tematów często pojawiających się w Twojej branży. Jeśli masz już klientów, to zastanów się, co sprawia im największą trudność? Pogrzeb w grupach tematycznych na Facebooku, na innych blogach, na YouTube. Sprawdź, jakie są popularne wyszukiwania w Google związane z tematem. Albo przypomnij sobie, jakiej wiedzy Ty potrzebowałaś, gdy dopiero zaczynałaś rozwój w swojej dziedzinie?

Taka burza mózgów powinna dać Ci dłuuugą listę pomysłów na wpisy blogowe. A jeśli nie… Wróć do pytań 1-3 – prawdopodobnie nie odpowiedziałaś na nie wystarczająco dokładnie.

5. Jak znajdą Cię czytelnicy?

Możesz tworzyć najlepsze treści pod słońcem i mieć najpiękniejszy blog, ale czytelnicy nie pojawią się na nim znikąd. W jaki sposób się o Tobie dowiedzą? Gdzie natkną się na Twój blog? Skąd będą wiedzieć, że prowadzisz go właśnie dla nich?

Fajnie już od początku mieć plan na to, jak pozyskasz odbiorców. Jest na to wiele sposobów, ale nie dasz rady wprowadzić ich wszystkich w życie jednocześnie – no chyba, że możesz poświęcić na to całe dnie. Większość z nas nie ma takiego luksusu, dlatego musimy wybierać, gdzie skoncentrować swoje działania promocyjne.

Być może masz już jakąś społeczność na Instagramie czy Facebooku i właśnie tam zaczniesz informować o swoich artykułach – a może założenie fanpage i profilu firmowego dopiero przed Tobą? Do promocji świetnie sprawdzą się też grupy na Facebooku, w których możesz komentować związane z Twoją tematyką wpisy, a czasem również bezpośrednio się reklamować. No właśnie, reklamy również są świetną opcją na początek (i nie tylko). Jeśli masz choćby kilkadziesiąt wolnych złotych w miesiącu, to zdecydowanie Ci je polecam.

Z działań długofalowych warto postawić na SEO, czyli optymalizację strony i jej zawartości pod kątem wyszukiwarek. Bardzo ciekawą platformą-wyszukiwarką jest też Pinterest, o którym posłuchasz w odcinku mojego podcastu „Jak wykorzystać Pinterest w budowaniu marki” – tym metodom trzeba dać jednak więcej czasu, bo efekty nie pojawią się od razu.

Jak widzisz możliwości jest sporo. Które z nich wybierzesz na start?

6. Kim są inni twórcy w Twojej niszy i jak wyróżnisz się na ich tle?

Będę strzelać: prawdopodobnie w Internecie są już inni twórcy, którzy tworzą treści na ten sam temat, co Ty. Kim oni są? Co dokładnie robią, o czym piszą, jak się promują? I co najważniejsze – co takiego robisz inaczej lub lepiej niż oni?

Uważam, że obsesyjne śledzenie konkurencji (a tym bardziej jej kopiowanie) to strzał w kolano, warto jednak znać swoje blogowe otoczenie. Przecież nie chcesz robić tego co wszyscy i w taki sposób jak wszyscy, prawda? Dlatego powinnaś mieć ogląd na to, co dzieje się w Twojej niszy. Dzięki temu będziesz mogła świadomie zdecydować, czym się wyróżnisz i łatwiej będzie Ci się przebić.

7. Czy lubisz pisać i potrafisz tworzyć ciekawe artykuły?

Jak dobra jesteś w pisaniu? Czy sprawia Ci to przyjemność? Zdziwiłabyś się, jak wiele osób zakłada blogi – zwłaszcza te firmowe czy eksperckie – bo „tak trzeba”. Ich teksty są po prostu słabe, a w efekcie blog wcale nie działa tak jak powinien.

Nie każdy musi mieć zdolności językowe, tak zwane lekkie pióro czy w ogóle lubić przelewać myśli na papier. I to jest ok.

A jeśli za tym nie przepadasz, to wcale nie znaczy, że nie możesz mieć bloga. Umówmy się jednak, że blog prowadzony bez pasji i w dodatku bez umiejętności raczej odstrasza, niż przyciąga. Co w takim przypadku? Co jeśli chcesz lub potrzebujesz mieć taką platformę, ale tak naprawdę… wcale nie masz ochoty pisać?

Dobra wiadomość jest taka: jedno nie wyklucza drugiego. Zamiast tworzyć artykuły, możesz na przykład nagrywać filmy na YouTube albo podcasty, jeśli wolisz, a na blogu publikować ich transkrypcje – czemu nie? Do pisania bloga firmowego możesz zatrudnić specjalistę. Wszystko się da!

Na deser

Odpowiedz sobie na te pytania zanim zaczniesz pisać blog, a naprawdę łatwiej będzie Ci go rozwijać. Jeżeli masz już swoje miejsce w sieci, ale nie jesteś w pełni z niego zadowolona, to też zachęcam Cię do przemyślenia tych strategicznych podstaw. A gdyby było Ci mało, serwuję jeszcze kilka pytań mniejszego kalibru:

  • Jak często będziesz publikować nowe wpisy?
  • Ile czasu w tygodniu jesteś w stanie poświęcić na tworzenie treści i jej promocję?
  • Czy jesteś w stanie samodzielnie postawić swój blog, czy potrzebujesz pomocy specjalisty?
  • Skąd będziesz wiedzieć, że Twój blog spełnia swoje cele?
  • Jeśli chcesz zarabiać na blogu – w jaki sposób to zrobisz?

Daj znać, czy ten wpis był dla Ciebie przydatny, a jeśli chciałabyś o coś zapytać – śmiało pisz w komentarzu!

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zapisz się na listę zainteresowanych workbookiem "Stwórz strategię kobiecej marki"

i odbierz prezent

Poznajmy się!

Cześć! Nazywam się Karolina Kołodziejczyk i pomagam kobietom budować marki, z których będą dumne. Uczę je, jak stworzyć (i wdrożyć!) taką strategię marki i komunikacji, która będzie spójna z nimi i skuteczna.

Zamów "Mały planer wielkiej marki"
mały planer wielkiej marki - planowanie biznesu, realizacja celów, budowanie marki - kobieca strona biznesu